DIT WAS MIJN PRESENTATIE, ZIJN ER NOG VRAGEN?
Niemand? …gek he! Alleen zo worden de meeste presentaties wel afgesloten. Naar mijn mening zonde en ik zal je uitleggen waarom.
Jij hebt al jouw energie gegeven om een goed verhaal te vertellen en jouw ‘momentum’ op te bouwen naar het uiteindelijke doel! Dat doel kan heel goed een boodschap zijn die je wilt meegeven óf een duidelijke call to action die moet leiden naar een vervolgactie van het publiek. Op het moment dat je jouw presentatie afsluit met ‘zijn er nog vragen’ en er dan twee tot drie vragen komen is dat het laatste moment van jouw optreden. Dat moment zullen mensen dus ook onthouden.
De vraag is dan, wil je dat? Uit ervaring weet ik dat die vragen(v)uurtjes niet altijd de leukste momenten zijn! Dus mijn advies is; stel altijd zelf de laatste vraag bij je presentatie of eindig met een stelling over het onderwerp. Daarmee prikkel je het publiek en gaan zij nadenken over jouw verhaal.
Presentatie klaar?
Laat wanneer dit kan deze laatste slide met die call to action op het beeld staan. Zo blijf je tijdens het napraten 100% zichtbaar én begin je heel makkelijk weer een gesprek, omdat je vraag kunt herhalen, door naar het scherm te verwijzen. Deze afsluiting werkt ook goed voor het afronden van jouw verkooppresentatie (of gesprek). Stel de vraag, neem zelf een slok koffie en laat de ander eerst weer antwoord geven. Vervolgens pak je het gesprek weer daarna weer op. Een betere vorm van interactie is er niet.
Nu is natuurlijk mijn vraag aan jou; “met welke call to action, sluit jij de volgende keer jouw presentatie af?”