OEPS, DEZE SLIDE HOORDE ER NIET TUSSEN!
Het is je misschien zelf wel eens overkomen? Je staat lekker te presenteren, klikt voor de volgende dia en denkt ‘Oeps!’! – ja die hoorde er eigenlijk niet tussen. Het publiek begint een beetje te giechelen en jij maakt van het moment ook even een grapje, om vervolgens bloedserieus het verhaal weer op te pakken. Echter, hetzelfde gebeurt je na 5 min. nog eens…Jammer! Als je een moment krijgt om te presenteren, met welk doel dan ook, dan wil je altijd effectief en indrukwekkend je presentatie geven. Daar is meer voor nodig dan alleen de gedachte ‘oh dat doen we wel eventjes’.
In een verkoopgesprek?
Stel nou dat hetzelfde je een paar keer overkomt tijdens een verkoopgesprek met een potentiële klant? Of dat de zaal uit het voorbeeld, vol zit met potentiële klanten. Daar gaat je mooie 1e indruk en de onzekerheid neemt toe. Heeft jouw potentiële klant nog voldoende vertrouwen in jouw dienstverlening en/of product? Of is de aandacht al verloren gegaan?
Hoe zou het zijn als
Hoe professioneel zou het zijn, als je voordat je een verkoopgesprek in gaat al helder hebt, waar de interesse van jouw potentiële klant ligt? Door eerst een paar vragen te stellen, kom je dichterbij de interesse (wensen/ problemen) én kun je vervolgens met jouw presentatie de juiste diensten en/of producten presenteren. Zonder dat je het verhaal weer moet ontbreken met; ‘ow sorry, ja dit is niet interessant voor jullie’. *klik, klik, klik* Dat laatste werkt alleen met een interactieve presentatie, waarbij je nog de mogelijkheden hebt om tijdens je gesprek/ presentatie van onderwerp te wisselen. Meestal is de tijd en ruimte er niet in een verkoopgesprek, om alles rustig af te tasten. Bereid je daarom goed voor. Daarmee presenteer je effectief en indrukwekkend jouw verhaal en is de kans op de deal significant groter.
Winst voor de ondernemer én het salesteam
En stel je eens voor, dat dat niet alleen voor jou mogelijk is, maar ook voor de rest van jouw collega’s die sales doen? Waarbij een salesteam van 10 accountmanagers met gem. 5 gesprekken/ dag al snel richting de 12.000 momenten van presenteren/ jaar gaat. Kortom, het resultaat is meerdere nieuwe klanten en daarmee meer winst voor het team!
Wil je weten hoe interactief presenteren voor jouw onderneming en/of salesteam kan werken?
Neem gerust contact met ons op. We laten je graag zien wat er mogelijk is. (Uiteraard zonder verkeerde slides)