‘Oh shit, is dat morgen al?’ – Ja, dan ben je te laat hè! Wanneer je een presentatie mag geven of een belangrijke afspraak hebt met een potentiële klant, dan start je veel eerder met een goede voorbereiding.

In deze serie van ‘Presentatie maken en geven in 10 stappen’, maak ik je graag bewust hoe je dit effectief en indrukwekkend kunt aanpakken.

Hoe pak je die goede voorbereiding aan?
In Stap 1 – Begin op papier, gaf ik je al een methode cadeau om jouw presentatie voor te bereiden. Deze tweede stap, ‘Stap 2 – Wat is jouw D.I.A.?’ hangt daarmee samen! Het is dus een goed plan om deze te combineren op hetzelfde moment in jouw voorbereiding.

Stap 2 – Wat is jouw D.I.A.?
Nee, niet gelijk in dia-slides denken om jouw presentatie fysiek te maken. We zijn nog volop bezig met de basis van jouw presentatie.

Stel jezelf de vraag, ‘Wat is mijn D.I.A.?’;
D.I.A. staat in mijn woordenboek voor ‘Doel’ + ‘Inhoud’ + ‘Actie’
= een effectieve en indrukwekkende presentatie!

Ik leg hieronder uit, hoe jij dat in drie stappen kunt invullen.

Doel
Bepaal het doel van jouw presentatie, voor dat moment!
Daarbij kun je kiezen uit, (1) informeren, (2) amuseren of (3) overtuigen.

(1) Informeren kun je in de praktijk zien als, bijvoorbeeld een eerste kennismakingsgesprek met een potentiële klant.

(2) Bij amuseren denk ik aan bijvoorbeeld; een toffe bedrijfspresentatie, omdat je bedrijf 50 jaar bestaat en aan de hand van een indrukwekkende tijdlijn de mijlpalen uit die historie wilt laten zien.

(3) En bij overtuigen? Ja, dan gaat het écht ergens om. Jouw offerte presenteren aan die potentiële klant(en) of een nieuw product promoten aan je bestaande relaties?

Kortom, in de praktijk zul je zien dat een mix van deze drie goed mogelijk is. Echter één vorm zal altijd leidend zijn als doel voor jouw moment van presenteren. Welke kies jij?
Dan kunnen we daarna gaan kijken naar de ‘Inhoud’.

Inhoud
Nu het doel van jouw presentatie helder is, kun je kijken naar de concrete inhoud die nodig is om jouw doel te gaan bereiken! Hier komt Stap 1 – Begin op papier’  zeer goed van pas!

Brainstorm met een collega of jouw hele team, welke onderdelen er in de presentatie moeten komen. Kijk daarbij ook naar de vorm van content. Wil je video’s, foto’s, pictogrammen of toffe quotes gebruiken?

Maak het inzichtelijk en bepaal de juiste volgorde, zodat het op papier al een verhaal begint te worden.

Daarbij is belangrijk om ook naar het volgende onderdeel te kijken en dit continue in afweging te nemen. Namelijk, welke actie wil ik ermee inzetten bij het publiek?

Actie
Ja, tijd voor actie! Nu al jouw content gekoppeld is aan het doel, kun je in dit onderdeel kijken naar de acties.

Welke actie wil je inzetten, door het laten zien van die specifieke video? Zijn die cijfers echt relevant op dat moment of kun je beter direct de conclusie presenteren? Ga je voor tekst of maak je het visueel nog sterker met de juiste infographic?

Allemaal vragen die je je continue kunt stellen om jouw verhaal scherp te krijgen!

Wanneer je deze stappen doorlopen hebt, ligt de basis voor jouw presentatie voor je neus!

Tof hè! En nu? (hoor ik je denken)
Nu kun je kiezen. Heeft mijn verhaal geen visuele ondersteuning nodig? Dan hoef je ook geen presentatie te gaan maken.

Wil je wel het middel presentatie gebruiken om jouw verhaal te ondersteunen? Deze kun je nu vertalen naar de essentiële dia’s voor jouw presentatie.

In alle gevallen heb je een ideale blauwdruk gemaakt!

Met als resultaat, dat jouw volgende presentatie meer winst gaat opleveren. 
Wil je het maken van de presentatie liever uitbesteden? Dat kan natuurlijk ook, wij maken er graag een professionele presentatie van!

Succes met jouw voorbereiding!

Wil je liever direct met ons aan de slag? We zijn benieuwd naar jouw verhaal.
Bel voor een afspraak of stuur een bericht.

De Presentatiemaker helpt mensen hun verhaal te vertellen met de juiste presentatie!

Direct contact: 06 – 40 15 63 84

Meest recente berichten